Monday, December 1, 2008

Het services- en coachingidee laat me niet los.

Wie mij al langer kent, weet dat ik al jaren een eigen bedrijfje wil opstarten waarin het 'services' concept centraal staat. Dit houdt in dat eender wie contact kan opnemen met een servicebureau om een oplossing te vinden voor een specifieke behoefte.
Er kunnen kleine zaken nodig zijn, zoals een huis-zitter, een vertaler, iemand die een presentatie kan maken, een boekhouder met specifieke kennis, .. of zelfs grotere projecten zoals het organiseren van een huwelijk, activiteiten voor toeristen, en zelfs trainingen voor bedrijven.

Kortom : als er een vraag is, wordt er voor een aanbod gezorgd !

Nu is ook de idee gegroeid om daaraan een coachingdienst te koppelen. Meer zelfs, het lijkt me plots praktischer om eerst deze coachingdienst op te starten vooraleer van start te gaan met het servicesbureau.

Een eerste hoofdactiviteit van deze coachingdienst wordt het recruiteren van personen die als zelfstandige willen starten, mensen die enerzijds twijfelen aan hun competenties en anderzijds zich de vraag stellen of ze wel voldoende klanten/vraag kunnen vinden om hun zelfstandige activiteit voltijds (en winstgevend) uit te oefenen.

Als tweede wil deze coachingsdienst zelfstandigen coachen in hun competenties, met als doel bekwame en succesvolle ondernemers te lanceren.

Zodra deze coachingsdienst een stevige groep zelfstandigen heeft bijeengezocht, kan met deze groep het servicesbureau worden opgestart; niet alleen zullen deze zelfstandigen dan de taak op zich nemen om het servicesbureau te lanceren, zij zelf zullen ook verantwoordelijk zijn voor het aanbrengen van opdrachten/werk.

Daarbij blijft de coaching van de coachingdienst centraal staan. Hoe kwalitatiever de coaching, des te meer zelfvertrouwen en competentie de zelfstandigen zullen uitstralen om meer werk en klanten aan te trekken. Een perfecte combinatie/motivatie dus!

De visie is er, de motivatie ook, maar de kennis en know-how om dit zelf in praktijk te brengen niet helemaal. En daarom ben ik volop op zoek naar mogelijkheden, contacten, manieren om het toch voor elkaar te krijgen, zonder daarbij mijn eigen groeiproces links te laten liggen.

Vandaag kwam ik op een site terecht van een organisatie die, geloof het of niet, EXACT doet wat ik wil doen als eerste stap, nl het coachen van zelfstandigen en organisaties. En hun hoofdkantoor zit ook heel 'toevallig' nog geen kilometer verder van waar ik nu werk.

Dus ik heb hen vandaag een super enthousiaste mail gestuurd met daarin de vraag naar samenwerkingsmogelijkheden, in de hoop voor hun organisatie te mogen werken en zelf nog heel wat te leren, en wie weet wel de mogelijkheid te krijgen om het services-idee uit te bouwen...

In elk geval was het vinden van deze website voor mij alweer een bevestiging van het feit dat er echt nood is aan individuele coaching voor kleine zelfstandigen en dat er nog steeds een markt is om het service idee op termijn uit te bouwen.

Ook geinteresseerd ? Hier is hun web site : http://www.coachteam.com/home.html

Ondertussen blijven we nog even verder dromen..

2 comments:

Ken De Vos said...

Hey broer,
Amai, je bruist van ambitie blijkbaar? Het zou idd een heel mooi initiatief zijn!
Mocht het ooit zover komen dat je eigen bedrijfje is opgestart en je zoekt een administratieve 1000-poot, then count me in!
Greetz,
Ken

Unknown said...

ik vind dat je ervoor moet gaan. :)